4.4 C
Prague
8.5.2021
MaxiMagazín

Jak zorganizovat pracovní školení?

Firemní školení se neobejde bez tištěných materiálů. Jak s nimi správně pracovat tak, aby publikum věnovalo vám i veškerým podkladům dostatečnou pozornost?

Co by měl obsahovat handout

Nepovedená prezentace je ztrátou času pro všechny účastníky. Předcházet samotnému vystoupení by měla především pečlivá příprava handoutů.

Materiály by měly mít odpovídající úroveň, reprezentují totiž nejen samotnou organizaci, ale i osobu řečníka. Použijte kvalitní papíry, vytvořte konzistentní provedení handoutů například ve firemních barvách s logem. Potřebovat budete i kvalitní náplně do tiskárny, které se nebudou rozpíjet a rozmazávat. Rovněž nepodceňte úroveň svých textů a nechte si udělat korekturu.

Výhodou tištěných materiálů je, že se jedná o pomůcku poměrně efektivní a současně nenáročnou na přípravu. Alespoň pokud víte, jak by měly smysluplné handouty vlastně vypadat. Jednoznačně nestačí si pouze vytisknout powerpointovou prezentaci.

Při přípravě podkladů by mělo platit jednoduché heslo „méně znamená více“. Respektujte původní strukturu prezentace, publikum se díky tomu snáze zorientuje. Vyjděte také z úrovně znalostí příjemců, pravděpodobně bude nutné vynechat přemíru odborných termínů, u nichž hrozí, že by vás mohly odvádět od podstaty sdělení.

Buďte struční, nepoužívejte celé věty a svoje myšlenky přehledně strukturujte do jednotlivých bodů. Využívejte seznamy s odrážkami. Handout by měl obsahovat i ty informace, které už se do slidů nevešly. Posluchače však informacemi zcela nezahlťte, stačit by vám měly přibližně dvě strany formátu A4.

Doprovodné ilustrace, grafika nebo grafy jsou v tištěných podkladech přípustné taktéž, prezentované informace mohou lépe vysvětlit, vsadit do kontextu, a to i po ukončení prezentace.

Kdy rozdat tištěné materiály

Zároveň mají totiž tyto materiály dvojí funkci: Publikum si díky nim může udělat přehled v osnově vaší prezentace, případně si lépe zafixuje důležité poznatky. Rovněž dostávají příjemci sdělení možnost psát si do materiálů vlastní poznámky, což jim může umožnit informace snáze pochopit, vaše podání jim nemusí vždy vyhovovat.

S tím se pojí důležitá otázka, kterou si prezentující kladou velice často: Kdy vlastně vložit posluchačům handouty do ruky?

Obvyklá praxe je rozdat materiály před započetím prezentace. Někteří však před tímto postupem varují, a to z toho důvodu, že posluchač poté zbytečně tříští pozornost mezi samotnou prezentaci a handout. Doporučují tak materiály rozdávat až na konci školení.

Tím, že rozdáte handouty už na počátku, můžete riskovat i to, že vám pozornost váš posluchač nevěnuje vůbec, protože nabývá dojmu, že si podstatné již přečetl v tištěných materiálech. Proto může být vhodné rozdat materiály až během prezentace.

V případě, že by však handout měl posluchači pomoci k lepšímu pochopení toho, co slyší a co si může přečíst v prezentaci, protože je probíraná problematika například příliš složitá, jednoznačně naopak má význam připravit tištěné podklady dopředu.

Univerzální návod na dokonalou prezentaci neexistuje. Vždy je nutné se do určité míry spolehnout na cit pro situaci. Důležité je především zachovat si po celou dobu autentičnost a nebýt zbytečně nervózní.

Související příspěvky

Nový portál pro kurzy a školení umožňuje lektorům inzerovat zdarma

majda

4 důvody, proč mít vlastní vizitky

redakce

Srovnávače půjček na českém internetu, aneb kde najdete dobré informace?

redakce