17.8 C
Prague
16.6.2021
MaxiMagazín

5 věcí, které rozhodně neříkejte na pohovoru. Jak odpovídat na záludné otázky personalisty?

Na pracovním pohovoru je více než důležité udělat na budoucího zaměstnavatele dobrý dojem. Nestačí zaslat životopis a čekat, že si vše podstatné personalista vytáhne z něj. Pracovní pohovor představuje ideální příležitost, jak se pořádně “prodat”. V zápalu mluvení by z vás však mohlo vypadnout i něco silně nevhodného. Jaké věty na pohovoru neříkat?

5 vět, kterými personalistu rozhodně neoslníte

Chcete si na pohovoru rovnou zavřít vrátka od příležitosti? Tak vyzkoušejte jednu z následujících hlášek. Pokud však svoje šance nechcete výrazně oslabit, raději se jim obloukem vyhněte a na otázky personalistů se důkladně připravte.

1.  Můj bývalý šéf byl hrozný!

Pomlouvání a stěžování si na bývalého či současného zaměstnavatele i práci samotnou vám rozhodně nepomůže. A to hned ze dvou důvodů: vašeho potencionálního zaměstnavatele takový přístup jistě odradí, jelikož si rychle dá dvě a dvě dohromady a ví tedy, že když nemáte problém stěžovat si na bývalého zaměstnavatele, budete si velmi pravděpodobně stěžovat za nějakou dobu i na něj. A za druhé tito lidé mají plné ruce práce s managementem a dalšími povinnostmi a jen těžko je bude zajímat nějaká roztržka s vaším vedoucím.

Je naprosto nepodstatné, zda jsou vaše stížnosti oprávněné či nikoliv, takovým způsobem jednoduše na nikoho dojem neuděláte. Nestěžujte si tedy ani na vašeho šéfa, spolupracovníky, ani na práci jako takovou. Projevte naopak trochu loajality a zdržte se nevhodných komentářů.

Otázka: Proč jste opustil/a minulé zaměstnání?

Vhodná odpověď: Jednoduše už jsem potřeboval/a změnu a zase se trochu posunout. Když jsem pak uviděl/a tuto nabídku, věděla jsem, že to opravdu chci zkusit.

2.  Mohl/a bych už jít? Za 10 minut mi jede autobus.

Správný time management vám nedovolí tuto zrůdnost vůbec vypustit z pusy. Připravte si dostatečný časový prostor pro pracovní pohovor, abyste se nemuseli omezovat. Některá kola pohovorů (především těch hromadných) mohou trvat s přehledem i hodinu a půl či dvě. Takže si naplánujte dostatek volného času nebo si vemte v současném zaměstnání volno.

Tip: Věděli jste, že pokud se nacházíte v tzv. výpovědní lhůtě (obvykle trvá dva měsíce), máte nárok na několik dní placeného volna za účelem hledání nové práce?

3.  Slabé stránky? Tak ty já asi žádné nemám.

Velmi častou otázkou na pohovorech bývá představení silných a slabých stránek jedince. O silných stránkách tu asi mluvit příliš nemusíme – zde asi asi každý ví nejlépe, jak se prodat a vyzdvihnout své přednosti. A rozhodně to není na škodu.

Nezapomeňte však zmínit také nějaký ten zápor. Personalista sleduje, jak se v takové situaci ohodnotíte a celkově zachováte. Není tedy moc promyšlené tvrdit o sobě, že jste prakticky dokonalí. Jedná se o velmi troufalý postup, který působí spíše arogantně a namyšleně. Jenže co v takovou chvíli říct, že? Ať už vyberete jakýkoliv zápor, zdůrazněte, že o něm víte a že na něm pracujete.

Otázka: Jaké máte slabiny?

Vhodná odpověď: Musím přiznat, že nejsem příliš zběhlý/á v komunikaci na veřejnosti před větším počtem lidí. Bohužel jsem u toho značně nervózní, ale často se takovým situacím vystavuji, abych svoji nervozitu překonal/a.

4.  Nechci se na nic zeptat

Zkazit dojem z celého pohovoru můžete také při závěrečné otázce všech personalistů, kdy vám dávají prostor pro vaše dotazy. Vždy proto mějte v záloze několik otázek, kterými zaprvé projevíte zájem o práci a zadruhé dáte také najevo, že i vy rozhodujete o tom, zda zde budete pracovat. Zkrátka, že neberete vše, co vám kdo nabídne, ale máte své hranice, priority a cíle, kterými se řídíte.

Záložních otázek doporučujeme mít v zásobě alespoň 5 pro případ, že by vám je nevědomky zodpověděl personalista během pohovoru. Ptát se samozřejmě můžete kdykoliv vás něco zaujme nebo něčemu nerozumíte. Nebojte se projevit po celou dobu pohovoru. Ale na závěr schůzky se přece jen hodí mít něco v záloze. Pozor, abyste se nezeptal/a na něco, co už během pohovoru bylo řečeno, abyste nepůsobil/a tak, že jste vlastně nedával/a pozor. Rozvést podrobněji nějaké předchozí téma je však povoleno.

Otázka: Máte na mne ještě nějaké otázky?

Vhodná odpověď: Ano, určitě. Rád/a bych si ještě upřesnil/a, zda je zde nějaká možnost kariérního růstu a popřípadě čím je podmíněn? Máte ve firmě nějaký vzdělávací systém? Mohu se zeptat, zda rozšiřujete stávající tým nebo vyplňujete volnou pozici?

5.  Nebude Vám vadit, když…

Už nyní víte, že v případě přijetí budete mít nějaká ta ALE a zádrhele, které je potřeba řešit? Například máte dítě, které je často nemocné nebo za měsíc plánujete dovolenou, která je již zaplacená? Nechte si tyto problémy ještě chvíli pro sebe.

Nikdy totiž nevíte, zda vás skutečně zaměstnavatel přijme či nikoliv, a tímto si výrazně snižujete šance pro pozitivní výsledek. Navíc hláškou: “A jen abyste věděl, tak za měsíc budu potřebovat dva týdny volno, máme už zaplacené Řecko.” působíte dost drze a troufale, jak kdybyste si byl/a jistá, že už máte místo vlastně v kapse.

Nejdříve nechte zaměstnavatele, ať se rozhodne na základě vašich kvalit. Vyčkejte na přijímací telefonát nebo e-mail a pozvání na první seznámení s prací a teprve poté řešte tyto organizační problémy. Pokud vás opravdu chce, nebude mu vadit vyjít vám trochu vstříc.

Máte nějaké zajímavé příhody z pohovorů, ať už ze strany zaměstnavatele či zaměstnance? Napište nám své postřehy do komentáře a podělte se s tím, jak nepříjemné situace a otázky personalistů řešíte vy.

Související příspěvky

Lepidlo herkules vám pomůže na všech frontách

majda

Připravte se na stěhování, aby probíhalo bez komplikací

redakce

Když nosí tátové

redakce