ABS neboli protiblokovací brzdový systém je klíčový pro zabezpečení posádky vozidla. Zajišťuje, aby se kola při brzdění nezablokovala, a tím pomáhá udržet přilnavost pneumatik k vozovce. Když nefunguje, jak má, nastává problém.
Technologie ABS byla vynalezena v roce 1978 firmou Bosch. Funguje zhruba následovně: Řídicí jednotka monitoruje aktuální rychlost otáčení kol, a když dojde k zastavení neobvykle rychle, systém vypustí tlak z brzdového systému a opět ho napustí zpět. Toto se děje několikrát, dokud vozidlo nezastaví, nebo se kola neroztočí do plynulé jízdy. Je tedy zřejmé, že velmi důležitou roli zde sehrává právě řídicí jednotka ABS, a ta se může pokazit.
Nejčastější problémy s řídicí jednotkou ABS
Řídicí jednotka někdy nekomunikuje s vozidlem, jindy zase s jedním nebo rovnou vícero snímači. V čem spočívá příčina poruchy, je třeba prozkoumat. Někdy mohou být na vině i senzory otáček na kole či odpojená kabeláž. Jindy však vina leží na řídicí jednotce.
Dobrá zpráva je, že se dá řídicí jednotka opravit. Cena takové opravy je daleko nižší, než kdybyste kupovali celý nový (i použitý) ABS systém. V opravené jednotce se pouze nahradí vadná součástka a může fungovat nadále dlouhé roky.
Nechte si opravit či reaktivovat jednotku
Moderní automobily obsahují řadu elektroniky a několik dalších jednotek, které mohou fungovat špatně nebo být poznamenané tím, že jednou našly chybu. Typickým případem je airbagová jednotka (ACU). V automobilu po nehodě je airbag jednotka nefunkční, do interní paměti se zapíše „crash data“ či jiný záznam o nehodě. Následně je nutná reaktivace aribagové jednotky, jednotka se resetuje a je připravena k dalšímu použití.
Podobně je možné reaktivovat a opravovat také další typy jednotek v automobilech a vymazávat DTC chybové kódy. Stačí se obrátit na odborníky.