3.1 C
Prague
28.1.2021

Nadměrná konzumace ořechů: Opravdu vám může uškodit?

I přes to, že různé druhy oříšků nejsou v našem jídelníčku žádnou novinkou, jejich konzumace je stále spojena s různými mýty a nejasnými informacemi. Opravdu vám může uškodit nadměrná konzumace ořechů? Vážně se po nich tloustne? A je možné, aby některé exotické druhy způsobovaly otravu? Podívejte se s námi na zoubek některým tvrzením, která o oříšcích kolují, a odhalte, kde je vlastně pravda.

Nadměrná konzumace ořechů: Platí pravidlo „všeho s mírou“

Ořechy jsou obecně považovány za zdravou potravinu. Mnoho lidí chroupáním oříšků doplňuje svou denní dávku zdravých tuků, obsahují vitamíny B a E, a navíc je v nich i plno minerálů, které jsou nezbytné pro správné fungování lidského těla. Různým druhům oříšků jsou navíc připisovány různé benefity. Mandle mají spoustu vlákniny, která prospívá fungování střev, kešu ořechy jsou zase nabité hořčíkem, který je klíčový pro správnou funkci svalů a nervů.

Na druhou stranu však v oříšcích najdete také antinutrienty, které mohou vstřebatelnost živin a minerálů snižovat. Není však potřeba se děsit. Nejčastěji se vyskytující antinutrienty – kyselinu fytovou a kyselinu šťavelovou najdete také ve špenátu, v luštěninách, v červené řepě nebo třeba v černém čaji. Je tedy celkem běžné, že se do vašeho těla dostanou, a pokud se budete držet jednoduchého pravidla „všeho s mírou“, určitě by vám neměly uškodit. Většinu antinutričních látek lze navíc odstranit namáčením nebo klíčením ořechů.

Dejte pozor na plísně

Situace, kdy ořechy víc uškodí než pomohou, však může nastat i tehdy, když si budete pečlivě kontrolovat svou denní dávku této pochoutky. Pokud se totiž necháte zlákat podezřele levnými oříšky od neověřených výrobců, může se stát, že v balíčku mimo chutných pistácií nebo kešu ořechů narazíte také na zárodky plísně. Ta vám sice sama o sobě nejspíš neuškodí, problémem jsou spíše produkty jejich metabolismu – toxiny. Řešení je naštěstí celkem jednoduché. Stačí vsadit na kvalitu a vybrat si ořechy od dobrého dodavatele.

Tip: Nahlédněte na e-shop Nutsman! Mimo produkty od těch nejlepších výrobců tam najdete také oříšky z jejich vlastních sadů!

Přiberete po oříšcích? To záleží…

Další časté tvrzení spojené s ořechy je to, že se po nich přibírá. Ano, sice mají hodně tuků, ale jde především o nenasycené mastné kyseliny, které jsou pro lidský organismus nepostradatelné. Určitě tedy nemůžete srovnávat tuky v oříšku například s tuky, které do sebe dostanete, když sníte poctivý kousek medovníku. Pokud budete oříšky zobat s mírou, kila nahoru vám určitě nehrozí. Mimo množství si však pohlídejte i typ oříšků. Solené oříšky s několika „dvoudeckami“ vína totiž rozhodně nejsou to pravé do diety. Čas od času si je však rozhodně dopřát můžete.

Selen je dobrý sluha, ale zlý pán

Selen, který je ve velkém množství obsažen v para ořeších, je pro lidské tělo velmi důležitý. Často se mu dokonce připisují protirakovinné účinky. V nadměrném množství však může způsobovat nevolnosti a ve velmi vysokém množství dokonce i smrt. A právě to je důvod, proč se s para ořechy pojí mýtus, že mohou způsobit otravu. Realita je však taková, že mnohem běžnější je předávkování selenem při konzumaci výživových doplňků, než otrava selenem z přírodních zdrojů. Pokud si tedy odpustíte konzumaci para ořechů na kila a zařadíte je do jídelníčku střídmě v kombinaci s ostatními druhy oříšků, mohou být skvělým pomocníkem.

Související příspěvky

Projezte se ke zdraví

redakce

Tipy jak předejít nadýmání

redakce

Chcete mlsat zdravě? Zkuste banány!

majda